Selasa, 12 Ogos 2008

PRODUK

NILAI YANG BOLEH DI TOPUP & PROFIT (%)

MAXIS RM3.00 - RM9.00 = 3%
CELCOM RM3.00 - RM9.00 = 3%
MAXIS RM10.00 - KE ATAS = 4%
CELCOM RM10.00 - KE ATAS = 5%


Cara-cara untuk topup ke handphone pelanggan
MAXIS
012 / 017 / 014* *
Format:
KOD Telco & Nilai.Nombor H/Phone yang hendak di Topup. No PIN
Contoh : Topup Maxis RM3
M3.0124663386.1234

Hantarkan ke Server (Maxis) 017-9605008

CELCOM
013/ 019 / 014* *
Format:
KOD Telco & Nilai.Nombor H/Phone yang hendak di Topup. No PIN
Contoh : Topup Celcom RM3
C3.0194663386.1234

Hantarkan ke Server 017-9605008 (Maxis)

Format Untuk Pertanyaan Baki


Sila taip :
SAL.1234
Hantarkan ke Server 017-9605008 (Maxis)


PANDUAN TOPUP PELANGGAN
Tanda titik (dot) hendak DILETAKKAN seperti format sms diatas. 1234 adalah PIN Topup. Untuk topup nilai lain, anda hanya perlu menukarkan nilai itu sahaja samada M3, M4, M5, M6 atau C3, C4, C5, C6. Pastikan baki mencukupi untuk anda topup pelanggan, sekiranya baki tidak mencukupi, proses topup tidak akan dilakukan. Bagi TELCO di atas, MAXIS dan CELCOM - Pelanggan akan di tambah nilai secara Autoreload (masuk terus ke dalam handphone pelanggan) dalam masa antara 30 saat hingga 3 minit, bergantung kepada sistem pengendali rangkaian MAXIS dan CELCOM. Dalam tempoh 24 jam, anda tidak boleh topup nombor dengan nilai yang sama, sekiranya anda ingin topup juga nombor tersebut, hendaklah meletakkan nilai yang berbeza, ini bertujuan sebagai protection agar anda tidak melakukan kesilapan. Seperti lain-lain server, anda akan menerima mesej pengesahan samada topup itu berjaya atau gagal berserta makluman baki terkini untuk setiap transaksi topup yang anda lakukan. Untuk lebih jimat, sila masukkkan no. SERVER 017-9605008 ke dalam senarai Hotlink aktiv10. Perlu diingat, no. SERVER adalah untuk urusan penghantaran mesej topup dan pertanyaan baki sahaja.






MASALAH YANG BIASA DIHADAPI OLEH AGEN
  1. Pelanggan tidak menerima Topup
    Perkara ini biasa terjadi disebabkan kerana, kemungkinan pelanggan memberi nombor prepaid yang salah atau anda sendiri tersilap menaip nombor prepaid pelanggan yang hendak di topup itu. Sila pastikan dengan betul nombor yang hendak di topup sebelum anda menghantar SMS tersebut. Sekiranya anda tersilap menghantar nombor prepaid, orang lainlah yang akan menerima topup itu. Anda digalakkan untuk mencatit setiap urusan topup yang anda lakukan. Ini sebagai rujukan sekiranya terjadi perkara sebegini dan sebagai bukti urusan antara pelanggan, anda dan kami.
  2. Topup lambat diterima oleh pelanggan
    Perkara ini mungkin juga akan terjadi disebabkan pada masa-masa tertentu kemungkinan terlalu ramai orang yang sedang topup dan system rangkaian server Maxis dan Celcom terlalu sibuk mengendali dan memproses topup.
  3. Perkara lain yang mungkin terjadi
    SMS yang anda hantar tidak sampai ke server kami. Ini mungkin juga disebab ketika anda menghantar sms itu, tiada atau kurang liputan rangkaian. Ini juga disebabkan mungkin kerana kesibukan pengendali rangkaian yang sedang melakukan kerja-kerja maintain system rangkaian mereka. Masalah ini biasanya jarang berlaku. Setiap kali anda topup pelanggan, sila pastikan mesej yang dihantar itu betul-betul telah berjaya dihantar.(aktifkan delivery report) Sekiranya sms anda berjaya dihantar, bermakna pelanggan anda berjaya ditopup. Setelah pelanggan berjaya ditopup, anda akan menerima mesej pengesahan beserta makluman baki terkini dari server kami.

Tiada ulasan: